3. 4. 2023

Hledáte nové zaměstnance? Prověřte si jejich soft skills

Soft skills dovednosti zaměstnanců pomáhají k netoxickému prostředí ve firmách. Jsou důležité pro budování dobrých vztahů na pracovišti, ale i pro komunikaci se zákazníky. Hledejte zaměstnance, kteří se mohou pochlubit měkkými dovednostmi.

Hard skills, tedy tzv. tvrdé dovednosti, dnes rozhodně nestačí. Znalosti oboru či zkušenosti v něm jsou při náboru nových zaměstnanců samozřejmostí. Mnohem méně si však všímáme soft skills, tedy měkké dovednosti. Do firmy tak přichází zaměstnanci, kteří v ní vytváří toxickou atmosféru, mohou být nespolehliví, a mnohdy negativa v sociální a komunikační oblasti převáží i jejich vysoké pracovní nasazení a perfektní znalost oboru. Na soft skills proto firmy dávají stále větší důraz, a je to vidět i na pohovorech, ať již přímo ve firmách, či u zprostředkovatelů zaměstnání, tedy v personálních agenturách a u headhunterů.

Co patří mezi soft skills?

Soft skills je vlastně schopnost člověka fungovat v kolektivu a zvládat různé sociální situace nejen s vlastním prospěchem a tvrdou asertivitou, ale i ku prospěchu druhých, týmu a celé firmy. K měkkým dovednostem patří schopnost dohodnout se s druhými, řešit společně problém, vhodně komunikovat, vytvářet příjemnou atmosféru, taktéž kreativita a být schopen kompromisu. Zapomenout nesmíme ani na empatii, otevřenost, přizpůsobivost a kritické myšlení, samozřejmě ne za každou cenu.

Soft skills se učíme celý život

Firmy stále méně stojí o lidi připomínající spíše informacemi nabušený počítač či robota. Stále více rutinních činností přebírá či brzy převezme umělá inteligence a o to větší důraz bude kladen na soft skills zaměstnanců. Platí to pro všechny stupně personální struktury. Velice důležité je, aby měl tyto dovednosti management na všech úrovních. Pokud manažer rozumí pouze svému oboru, avšak ne lidem, často je příčinou vysoké fluktuace zaměstnanců a odchodu „mozků“.

Měkké dovednosti jsou uměním komunikace a učíme se jim celý život. Osvícení zaměstnavatelé dokonce nabízí svým zaměstnancům kurzy zaměření na zdokonalování soft skills.

A co jako uchazeč o zaměstnání?

Pokud jste na opačné straně barikády, tedy nejste zaměstnavatelem, ale uchazečem o zaměstnání, nezapomeňte prodat na pohovoru nejen své hard skills, ale i soft skills. Začněte už životopisem, kde na ně poukážete. Pak je též zmiňte na pohovoru. Samozřejmě nestačí o nich pouze mluvit. Důležitější je se dle nich chovat. Nebojte se, potenciální zaměstnavatel i personalista vaše soft skills přednosti ihned identifikuje.

Další články

28. 4. 2024

Jak virtuální sídlo v Brně může pomoci malým a středním podnikům rozšířit se na Moravu

14. 4. 2024

5 důvodů, proč virtuální sídlo v Praze může zvýšit Vaši firemní prestiž

26. 3. 2024

Profesionální image i na dálku: Virtuální sídla v době práce na dálku

15. 3. 2024

Virtuální sídlo: klíč k globální expanzi

Kde nás najdete?

Kontakt

    Kontaktní formulář

    S potvrzením se vám ozveme do 24 hodin.

    Zavřít