29. 3. 2023

Jaké údaje zveřejňovat při prodeji zboží a poskytování služeb spotřebiteli na webu?

S prodejem zboží a služeb je úzce spojená informační povinnost provozovatelů těchto služeb. Upravuje ji zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele. Jako prodejce se musíte seznámit především s § 9 až 14, současně však též s § 5. Nezapomeňte ani na povinnosti plynoucí ze zákona o zpracování osobních údajů č. 110/2019 Sb. týkající se GDPR. O čem tedy musíte na webových stránkách povinně informovat spotřebitele?

Informace o mimosoudním řešení spotřebitelských sporů

Jestliže nabízíte zboží a služby spotřebitelům a firmám bez IČO, a pokud nepatříte mezi výjimky, kterých se tato povinnost netýká, nesmíte na svém webu zapomenout zveřejnit informace o mimosoudním řešení spotřebitelských sporů. Toto platí i v případě, že přes web neprodáváte. Jako subjekt pro řešení spotřebitelských sporů se nejčastěji uvádí ČOI. Tedy Česká obchodní inspekce: www.coi.cz, též www.adr.coi.cz.

Pakliže prodáváte služby či zboží přes internet, uvést je nutné i platformu Evropské komise: https://ec.europa.eu/consumers/odr/.

Obchodní podmínky

Kdo uzavírá smlouvy přes internet (přes webové stránky), tedy prodává a poskytuje služby, je povinen uvádět celou řadu dalších údajů. Ideální je, když jsou tyto informace součástí profesionálně zpracovaných obchodních podmínek. Certifikované obchodní podmínky si snadno vytvoříte například pomocí dTestu (spotřebitelský magazín). Ten je nabízí jako vzor, ale i formou placené služby s garancí správnosti a aktualizace. Obsahovat musí:

  • Podmínky a lhůty pro odstoupení od smlouvy.
  • Informace, za jakých podmínek nese spotřebitel náklady za odstoupení od smlouvy, případně náklady při vrácení zboží, i o povinnosti uhradit poměrnou výši nákladů v případě, že část služeb byla již poskytnuta.
  • Informace o nákladech na prostředky komunikace na dálku, jestliže se liší od základních sazeb, tedy běžných cen za telefonní hovor či SMS.
  • Údaje o tom, kdy nelze od smlouvy odstoupit, pokud jde o smlouvu o poskytnutí digitálního obsahu.
  • Informace o povinnosti zaplatit zálohu.

Používání elektronické komunikace na dálku

Jestliže dochází k uzavírání smlouvy na dálku, tedy například přes e-shop a objednávkový systém na webových stránkách, je nutné informovat spotřebitele o dalších náležitostech. I ty však mohou být součástí obchodních podmínek. Je tedy nutné sdělit:

  • Informace o podnikateli/prodejci.
  • Cenu zboží a služeb vč. daně a dalších poplatků.
  • Náklady na dopravu a dodání, případně informace o možnosti účtování dodatečných poplatků.
  • Způsob dodání a plnění.
  • Možnosti platby.
  • Specifikace práv z vadného plnění – podmínky reklamace a záruka.
  • Na jak dlouhou dobu se uzavírá smlouva (doba trvání závazku).
  • Informace o funkčnosti digitálního obsahu a o jeho součinnosti s HW a SW.
  • Údaje o krocích vedoucích k uzavření smlouvy.
  • Údaje o možnostech oprav chyb před podáním objednávky.
  • Informace o tom, zda bude smlouva uložena u podnikatele.
  • Informace o kodexech, které jsou pro podnikatele závazné.
  • Údaje o jazycích, ve kterých je smlouva uzavřena.
  • Informace ke GDPR.

Další články

28. 4. 2024

Jak virtuální sídlo v Brně může pomoci malým a středním podnikům rozšířit se na Moravu

14. 4. 2024

5 důvodů, proč virtuální sídlo v Praze může zvýšit Vaši firemní prestiž

26. 3. 2024

Profesionální image i na dálku: Virtuální sídla v době práce na dálku

15. 3. 2024

Virtuální sídlo: klíč k globální expanzi

Kde nás najdete?

Kontakt

    Kontaktní formulář

    S potvrzením se vám ozveme do 24 hodin.

    Zavřít