8. 5. 2023

Kreativita patří do každého podnikání

Nechcete být zkostnatělou firmou bez nápadů a inovací? V tom případě potřebujete kreativní zaměstnance na všech úrovních firmy, tedy včetně kreativního managementu. Co přesně kreativita v podnikání znamená a jak ji podporovat?

Nechtějte mít ze svých zaměstnanců pouhé roboty. Na všech úrovních dovedou kreativní zaměstnanci pomoci firmě k lepším výsledkům i ke stabilitě. Kreativita, která však není oceňována a podporována, prostě uhasne. Je jedno, jestli jde o operátora někde na výrobní lince, či o manažera na nižší, střední ev. vyšší úrovni. Vytvořte ve firmě podmínky, které kreativitu podpoří.

Vaši zaměstnanci musí vědět, že o kreativní přístup stojíte

Malé firmy jsou mnohdy kreativnímu myšlení přístupnější. Rozhodně byste s růstem neměli tento potenciál ve firmě zabít. Naopak! Dejte zaměstnancům vědět, že o nápady stojíte a rovněž je dostatečně oceníte.

Ne vždy se samozřejmě záměr vydaří, přestože mohl vypadat slibně. Netrestejte neúspěch, naopak, i v tomto případě oceňte snahu a zdůrazněte, že i do budoucna odvahu podpoříte. Jen tak se vaše firma nestane zkostnatělou a zůstane konkurenceschopnou i při silné konkurenci různých dravých startupů.

Přestaňte vše kontrolovat. Volnost, kterou zaměstnancům dáte, spolu s důvěrou, jsou skvělým podhoubím pro kreativní myšlení a jeho aplikaci do praxe. Vychovejte rovněž vlastní kreativní management, který volnost pro kreativní přístup dokáže aplikovat i na těch nejzákladnějších úrovních firmy. Nastavte procesy pro uplatňování kreativních nápadů, ale pak už nechte kreativní atmosféru plynout.

Jakmile objevíte mimořádně kreativního zaměstnance, využijte jej v prospěch firmy. Nenechte jeho talent ležet ladem, ani pohasnout. Akceptujte individualitu těchto lidí. Kreativita vzniká často z chaosu. Ti nejkreativnější lidé jsou mnohdy outsideři. Nezapomeňte ani na to, že kreativita je často vlastností mládí. Vždyť nejkreativnější jsou děti.

Rozvíjejte ve své firmě kreativní myšlení

Vzděláváte své zaměstnance? Naučte je v sobě hledat i neotřelé a kreativní myšlenky. Směle si k tomu najměte odborníky, kteří je naučí vytěžit co nejvíce z metod, jakými jsou brainstorming či brainwriting, z myšlenkových map, synektiky (nevědomí proces hledání analogie a uvolňování fantasie) i z CPS (Cretive problém solving – celkový proces kreativního řešení problému).

A jak podpořit kreativitu v sobě samém?

  • Naučte se dělat věci jinak než podle šablony. Zkuste třeba denně udělat jednu zažitou věc jinak.
  • Nikdy nepohrdněte inspirací. Obklopujte se inspirativními články, knihami, fotografiemi, návody i lidmi. Všechny informace se třiďte a udržujte si v nich přehled. Neustále krmte svoji zvědavost novými a novými podněty: čtěte, poslouchejte rozhovory s odborníky, doplňujte si své vzdělání.
  • Nebojte se neúspěchu ani trapasů. Někdy úspěch záleží na štěstí. Není tedy dáno, že vždy uspějete. Ale kreativně riskovat se rozhodně vyplatí. Nevnímejte negativní signály okolí a nenechte se převálcovat hatery a trolly.
  • Obklopte se skvělým týmem. V týmu se tvoří rozhodně kreativněji. Právě ve skupině dostáváme často ty zcela nejfamóznější nápady. Vybudujte si tým kamarádů či kolegů, který má potenciál vás ve vašem kreativním myšlení podpořit.

Další články

28. 4. 2024

Jak virtuální sídlo v Brně může pomoci malým a středním podnikům rozšířit se na Moravu

14. 4. 2024

5 důvodů, proč virtuální sídlo v Praze může zvýšit Vaši firemní prestiž

26. 3. 2024

Profesionální image i na dálku: Virtuální sídla v době práce na dálku

15. 3. 2024

Virtuální sídlo: klíč k globální expanzi

Kde nás najdete?

Kontakt

    Kontaktní formulář

    S potvrzením se vám ozveme do 24 hodin.

    Zavřít